fredag 15 november 2013

Rehab rehab och lite mera rehab.

Dagarna ..
flyter på rätt bra första delarna av veckan. Kör rehab på Sophiahemmet måndag - torsdag varje vecka och jag märker redan stor skillnad. Förr kunde jag knappt resa på mig från sittande/liggande läge men nu går allt mycket smidigare och mer smärtfritt. Ju längre in i rehaben jag kommer desto mer obehagligare dock. Gillar inte när min rehabtränare "masserar" knäskålen exempelvis. Man måste förflytta den fram och tillbaka och upp och ner för att den inte ska "stelna" i sin lilla skåra i knät. Jag som redan innan alla operationer tyckte att det var sjukt obehagligt när någon rörde mina knän vill spy varje gång. Sen det där med att böja benet .. pjjuuu. Rätt oskönt. Hittills klarar jag typ 40 grader, inte mycket men bättre än förra veckans 30. På måndag ska vi låsa upp till 50 grader och min tränare har sagt att när jag kommer dit ska vi testa böja direkt till 40 UTAN gnäll. Ja, han har lärt känna mig redan ;) Ren tortyr.

Har fått ..
utvidga mina övningar nu i och med att jag har fått friare spelrum med ortosen. Sen igår så får jag öva genom att stå upp med ortosen upplåst. MÅSTE dock hålla i mig i något för jag får inte belasta högra benet ännu, då går benet av på grund av bristen på muskler. Helt sjukt hur snabbt de försvinner :( Men jag får öva på att böja benet och sen tåhävningar. Jag stödjer upp med vänsterbenet som faktiskt blivit riktigt bra för att ha varit försummat ett tag :)

Något vi gör ..
varje gång är att sätta ström i benen, både då i och med att jag opererat båda knäna. När det krampar ska jag spänna lårmusklerna så pass mycket jag kan och lyfta vänsterbenet. Högra kan jag inte lyfta ännu utan förlitar mig helt enkelt på en "slynga" eller vad det nu än kallas som hjälper till att lyfta. Som ni ser på bilden nedaför så har jag styrkan 61 på vänstra och 53 på högra. Detta är alltså helt sanslöst smärtsamt och jag dör dödens död varje gång. Sen får jag sitta såhär i tjugo minuter. Efter lite chitchat med andra omkring mig i samma sits så visade det sig att de som faktiskt kör på ordentligt de gör det med råge. Någon bredvid mig körde på styrka 250 och sen finns ju de där sadisterna, de som kör maxgräns, alltså 999. Ja. Jag är vek.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar