onsdag 29 februari 2012

Tankeställare .. igen.

Jag har ..
ju faktiskt pluggat fint nu så mina betyg ska se helt OK ut och så jag inte behöver skämmas längre, men jag har ju fortfarande "bara" en grund. Jag vet att det inte är så bara, men när det kommer till att plugga vidare för min del så säger min ekonomiska del FETNEJ! Det går inte, helt omöjligt. Jag skulle behöva mata Liten med gröt och knäckebröd varje dag och smulorna av det skulle bli lördagsgodis. Seriöst. Så lite får man av att plugga och de utgifter jag har skulle inte studielån + studiebidrag täcka på långa vägar. Så, vad gör man? När man stark känner att det man gör varje dag är inte riktigt min grej, att jag är ämnad för att göra något annat men saknar utbildning? Vad finns att göra? Jag uppskattar mitt jobb, det är inte alla som har ett jobb att gå till. Jag får tillräckligt i kassan, jag kan göra saker utan att grina på kvällarna och jag kan unna mig själv att äta ute ibland. Så när jag helst av allt i hela världen känner att jag vill börja jobba på H&M och jag ser med egna ögon att ytan på deras vikariepool knappt räcker för de pass som ligger ute (mao det finns gott om pass att ta varje dag) så ska det ändå finnas något som stoppar mig? Självklart, det är ju osäkerheten. Nu har jag en säker månadslön och det kommer inte finnas hos H&M. Men samtidigt verkar det i dagsläget min enda väg ut ur det yrket jag står fast i. För när jag tittar runt och ser vad för jobb som finns så är jag inte tillräcklig för att ta dem. Det saknar alltid något. På H&M har jag liksom fått en gratischans, bör jag inte uppskatta den också? Oh lord, vad det finns i-landsproblem va ;)

1 kommentar:

  1. nu snokade jag runt i bloggen och hittar det här. hallå!!! du kan visst börja plugga, kan jag kan verkligen du. Jaja nu lever inte jag ensam med avgift osv, MEN jag gick från fast månadslön över en natt typ, in som reserv på utbildningen och tänkte det får bära el brista. jobbade mkt extra på förskolor ett tag men fick ju mitt fantastiska extrajobb inom äldrevården vilket täcker allt, behöver alltså inte ens ta lån.kan du jobba varannan helg och två kvällar i veckan behövs inget lån. nu kan du tom läsa (om du vill läsa till fsk-lärare) på distans genom bland annat mälardalen, så fundera lite. du skulle bli en grym fsk-lärare!!!!

    SvaraRadera